PKS tento prieskum realizuje už od roku 2011. Podiel vystavenia
slovenských potravín podľa údajov komory do roku 2017 permanentne klesal
až na 37,2 %, a od roku 2018 začal postupne opäť rásť. Podiel
vystavených slovenských výrobkov rastie kontinuálne štvrtý rok po sebe.
Napriek mierne optimistickému trendu je však podiel vystavených
slovenských výrobkov relatívne nízky. Aktuálne je stále nižší, ako tomu
bolo do roku 2014.
Lídrom v ponuke slovenských potravín sú už tradične reťazce COOP Jednota
s 55 % vystavených slovenských výrobkov, s rovnakým 50-percentným
podielom nasledujú predajne Fresh a CBA. Najmenej slovenských výrobkov
je vystavených v reťazci Lidl, a to 28 %. Lidl však svoj podiel
vystavených výrobkov za obdobie posledných piatich rokov zdvojnásobil.
„V dôsledku nezáujmu predchádzajúcich vlád a chybného nastavenia
domácich pravidiel čerpania európskych fondov je potravinársky priemysel
na Slovensku investične poddimenzovaný. Na výraznejší rast podielu
slovenských potravín je potrebné, aby vláda naplnila svoje predsavzatia z
Programového vyhlásenia na podporu domácej výroby potravín,“
upozornil prezident PKS Daniel Poturnay. Šéf komory dodal, že rovnako
bude dôležité, ako sa v nasledujúcom období prejaví zníženie ochrany
výrobcov potravín pred neprimeranými podmienkami v obchodných vzťahoch
podľa prijatej novely zákona z dielne koaličných poslancov.
Podiel vystavených slovenských výrobkov do veľkej miery ovplyvňuje aj
formát predajne. Najvyšší podiel je v malých predajniach, nasledujú
supermarkety, potom hypermarkety a najnižší podiel vystavených
slovenských výrobkov je v diskontoch.
„Dlhodobo je jasná deliaca čiara medzi obchodnými reťazcami s
podielom slovenských potravín 50 % a viac a zahraničnými reťazcami s
podielom 43 % a menej. Väčšina zahraničných sietí pritom zaznamenáva za
posledné päťročné obdobie rovnaké podiely,“ zhodnotil Poturnay.
Významnejší rast zaznamenala len sieť Kauflandu, ktorá sa doťahuje na
ostatné zahraničné siete a Lidl, ktorý však stále zostáva na chvoste v
podiele vystavenia slovenských potravín. Navyše v prípade reťazca Lidl
bol podľa prezidenta PKS rast dosiahnutý uvedením privátnej značky,
ktorá je pre slovenských potravinárov menej zaujímavá z pohľadu
vytvorenej pridanej hodnoty.